Camelia Şucu, medic la bază, este una dintre cele mai cunoscute femei de afaceri din România. S-a făcut cunoscută prin afacerea cu mobilier de lux însă nu s-a oprit aici: a investit într-un showroom de design cu restaurant şi winebar, a lansat un program de nutriţie şi când poate puţini se aşteptau, a investit într-o fermă de vite şi a cumpărat Piaţa de Gros din Bucureşti. Şi tot în postura de femeie de afaceri, este şi speaker în diverse activităţi dedicate tinerilor antreprenori. Iar când nu face afaceri, dar o regăsim tot în postura de femeie de afaceri/ persoană publică, se implică în mod activ în activităţi filantropice, participă la campanii umanitare. Când nu este femeie de afaceri, este mamă a două fiice şi bunică cu doi nepoţi, face sport, găteşte, citeşte, merge la film, călătoreşte… duce o viaţă normală.

Camelia Şucu este o femeie complexă unde eleganţa şi antreprenoriatul sunt într-o perfectă armonie!

Gândindu-mă la trecerea ta profesională de la medicină la design am realizat că acelaşi traseu l-a avut şi IrinaSchroter, un nume de referinţă în moda românească şi cu un business de succes. Iar despre această trecere declarai acum ceva timp, că a fost unul dintre cele mai grele momente din cariera ta şi că spiritul de antreprenor te-a ajutat mult. Astăzi, vedem o femeie de afaceri de succes cu peste 20 de ani de prezenţă în domeniul designului de interioare. De unde această pasiune pentru design şi cum ai reuşit să o menţii în tot acest timp?

Camelia Şucu: Pasiunea m-a menţinut pe mine, nu eu pe ea. Mai în glumă, mai în serios, despre asta e vorba: nu rezişti timp de 20 de ani într- un domeniu decât dacă tu consideri că ai ceva de spus şi dacă domeniul respectiv face cumva parte din viaţa şi menirea ta. Pasiunea pentru design o am de mică, de când aranjam mobilierul papuşilor (uneori chiar cred ca a fost un soi de chemare). Pasiunea a întâlnit oportunităţile, care au început să se materializeze pentru că am avut inspiraţia să profit de ele şi curajul de a nu vedea provocările ca pe riscuri. Mi-au plăcut toata viaţa mea provocările, creativitatea, să învăţ lucruri noi, să muncesc, să mă deschid cu încredere noilor oportunităţi şi apoi văd eu ce e de făcut.

“…moda este o formă prin care frumosul există în lume, iar eu sunt un om căruia îi place esteticul. Îmi place să trăiesc printre obiecte şi proiecte care au legătură cu a face viaţa mai frumoasă.”

De-a lungul timpului ai investit în diverse domenii de activitate, de ce nu ai făcut-o şi în modă?

Camelia Şucu: Eu sunt o consumatoare de fashion în plan personal deci se poate spune că am investit masiv în modă. E adevărat că nu am un business strict legat de modă, cred că nu am mai găsit timp să fac şi modă în paralel cu designul de mobilier, investiţiile în agricultură şi programele de detox. Nu exclud însă perspectiva, pentru că moda este o formă prin care frumosul există în lume, iar eu sunt un om căruia îi place esteticul. Îmi place să trăiesc printre obiecte şi proiecte care au legătură cu a face viaţa mai frumoasă.

“Am ales să nu părăsesc această ţară, deşi am avut ocazia şi libertatea s-o fac, am ales să investesc aici şi aleg mereu să întorc, atât cât pot, către cei care au o nevoie sau alta.”

Eşti implicată şi în diverse activităţi filantropice, participând la campanii umanitare, desfăşurate de cele mai cunoscute fundaţii din România. De ce această alegere?

Camelia Şucu: Cred cu tărie că locul din lume care ţi-a permis prosperitatea personală trebuie să primească în schimb ajutorul tău. E o datorie şi o onoare. Am ales să nu părăsesc această ţară, deşi am avut ocazia şi libertatea s-o fac, am ales să investesc aici şi aleg mereu să întorc, atât cât pot, către cei care au o nevoie sau alta. E multă nevoie de ajutor (şi nu doar financiar) în ţara asta, e multă nevoie ca oamenii să primească sprijn, încurajare, idei, inspiraţie sau uneori un simplu şi mare “bravo”. Cred că ne ridicăm că naţie doar dacă învăţăm să ne mai şi felicităm şi premiem între noi, nu doar să ne criticăm.

“Rolurile pe care le avem de jucat ca femei sunt mult mai multe şi mai versatile decât pot bărbaţii să practice şi uneori chiar să înţeleagă (no offense)”

Care sunt compromisurile pe care trebuie să le facă o femeie care aspiră la o carieră în cadrul unei afaceri?

Camelia Şucu: O femeie face compromisuri (în sensul rău al cuvântului), doar dacă alege să le facă. Compromisul pozitiv e însă baza negocierii în orice business.

Pentru ca echilibrul de win win să existe, fiecare parte trebuie să cedeze câte puţin. Eu nu numesc asta compromis, ci flexibilitate şi chiar empatie. În altă ordine de idei, echilibrul pentru o femeie ar trebui să nu însemne compromis şi renunţări atunci când îşi doreşte o carieră. Fix aici e arta şi provocarea nobilă pe care femeile o au: să-şi poată construi o carieră fără să aibă sentimentul că renunţă la feminitatea ori la maternitatea lor. Femeile trebuie doar să-şi găsească drumul propriu, vocea personală, să-şi clarifice opţiunile, să înţeleagă din start care le sunt limitele şi la ce nu vor renunţa niciodată. Rolurile pe care le avem de jucat ca femei sunt mult mai multe şi mai versatile decât pot bărbaţii să practice şi uneori chiar să înţeleagă (no offense). De aceea poate că vedem cariera unei femei ca o sumă de renunţări, dar cred că aceste roluri multiple se pot împleti firesc, cu răbdare, toleranţă şi mai ales cu multă autocunoaştere.

Care sunt calităţile feminine care ajută în afaceri?

Camelia Şucu: Nu voi obosi niciodată să spun că ceea ce pot aduce femeile într-un business este cea mea preţioasă monedă: o sumă inefabilă de intuiţie, empatie, echilibru, toleranţă, lipsă de ego distrugător, orientare către oameni, imaginaţie şi creativitate. Leadership-ul feminin nu trebuie să-şi propună (şi nici n-ar putea!) să-l imite pe cel masculin, ci să-l completeze armonios, să-l tempereze, să-l echilibreze. Cred că echipele mixte de management al unui proiect sau business dau rezultate mult mai bune pe termen lung şi că asta aduce energie mai bună decât poate apărea într-un mediu exclusiv feminin sau exclusiv masculin.

“Inflaţia de “românesc” acum e un revers sănătos al redescoperirii noastre ca o naţie cu resurse minunate pe toate planurile… .“made in Romania” este o promisiune necesară, care ne echilibrează, ne ancorează şi ne motivează ca naţie”

“Made in Romania” a devenit tot mai întâlnit în ultimii ani în mediul de afaceri. Ne reîntoarcem la producţia internă sau asistăm doar la nişte “escapade”?

Camelia Şucu: Aş zice că asistăm la o recuperare binemeritată, după ce am îmbraţişat orbeşte tot ce a venit dinspre vest. Firesc cumva, istoric şi ca mentalitate. Inflaţia de “românesc” acum e un revers sănătos al redescoperirii noastre ca o naţie cu resurse minunate pe toate planurile. Nu cred că e o modă sau o “escapada” trecătoare, curentul acesta de opinie şi acest spirit nou a venit ca să stea. Nu cred pe de altă parte nici că ne întoarcem la producţia internă şi ignorăm globalizarea, căci nici asta nu se poate, din multiple raţiuni. Şi nici nu ne-ar ajuta prea mult. Pe scurt, nu cred în extreme: “made in Romania” este o promisiune necesară, care ne echilibrează, ne ancorează şi ne motivează ca naţie.

Ce şanse au designerii români de mobilier în faţa designerilor străini pe piaţa autohtonă?

Camelia Şucu: Foarte multe şanse, dacă ştiu să şi le construiască şi să le fructifice. Fix aici e problema. Nu cred că există în România în acest moment o coagulare de forţe care să se ducă în aceeaşi direcţie, nu există nici conştiinţă şi nici mândria unei bresle talentate, cu un chip propriu. Cred că mai degrabă designerii români sunt despărţiţi de orgolii şi atomizaţi de propriile portofolii, decât sunt uniţi de puterea lor de a-şi contura o voce comună. Aici avem de suferit, pentru că lipsesc pârghii instituţionale şi voinţa exprimată comun. Lipseşte leadershipul şi instrumentarul prin care acest leadership să se exprime. Cu acest subiect aţi atins o coardă sensibilă şi în acelaşi timp aţi ajuns la miezul preocupărilor mele din ultima vreme. Veţi asista în perioada care urmează – sper – la o mică revoluţie în mentalitatea acestei bresle minunate. Care nu se va face peste noapte, dar va fi de catifea.

Text: Florin Stoica , Foto: Florin Cristache, Styling: Angelica Dumitrescu, Hair-style: Florin Cova, Make-up, Diana Enaiche

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.