Acasă Lifestyle Alin Gălățescu, analist de modă: “Industria Modei Românești arată dezastruos”

Alin Gălățescu, analist de modă: “Industria Modei Românești arată dezastruos”

Cum arată moda românească în prezent, problemele tinerilor designeri români, ce se întâmplă cu presa de modă din România dar și proiectele personale – sunt câteva dintre subiectele interviului acordat de cunoscutul analist de modă, Alin Gălățescu.

Radiografia modei românești: cum arată în prezent industria modei românești?

Industria Modei Românești arată dezastruos. O mână de designeri încearcă să reziste pe o piață fără mare putere financiară de absortie. Majoritatea rezistă prin Mirese sau Târguri Internaționale. Puțini au ajuns să aibă direct conexiunile externe care să-i ajute să vândă direct acolo. Industria propriu-zisă e distrusă. Multă mâna de lucru calificată – mai ales din provincie, părăsește și ea domeniul pentru munci necalificate, dar mai bine remunerate, afară din țară. Avem și o inflație de designeri și pseudo-designeri. Puțină valoare autentică. O armată de absolvenți care sunt greu sau deloc absorbiți de domeniu. Multe persoane publice sau iubite / soții de potentați se apucă de Modă crezând că e doar strălucire și aplauze. Puține reușesc. Multe studiouri de designeri talentați se închid – ei preferând să se reprofileze – advertising, design interior, joburi online, etc. Dar sunt și branduri in creștere, show-uri remarcabile și campanii de imagine comparabile cu piață externă de Fashion. Speranța moare ultima !

Participi constant la show-urile absolvenților de la Design vestimentar din cadrul universităților de artă din țară. Mai avem acele “pepiniere” cu viitori designeri?

Pepiniere de designeri talentați mai avem – mai ales la Cluj, în creștere, Bucureștiul este și el pe un trend ascendent iar Timișoara e constantă în construcția de designeri. Clujul este însă, de departe, cel mai performant, și mai bine cunoscut / recunoscut și internațional. Având și cele mai multe proiecte complementare – teatru, linii de lenjerie, proiecte de pictură și instalații, etc.

Observăm că în prezent puțini designeri mai organizează lansarea colecției de sezon. Au ieșit designerii români din acest trend, cel de a realiza colecții de sezon?

Nici un designer serios nu poate să iasă din lansarea colecțiilor de sezon. E o regulă nenegociabilă a jocului. Unii o fac direct extern, alții o fac în Gala AVANPREMIERE, alții la Târgurile internaționale – Paris / Barcelona – pentru Mirese / etc. Se fac și Campanii de imagine asociate, eventual evenimente de show-room, dacă nu prezintă în cele speciale pentru Colecții (gen, cum spuneam, Gala AVANPREMIERE).

Cum arată în prezent zona de jurnaliști și bloggeri de modă din România?

Bloggerii de Modă au devenit “Influenceri”. Mulți foști jurnaliști sau bloggari au preluat departamente de PR sau Imagine, câțiva rezistă în presă scrisă – ELLE, Cosmo, Avantaje, Unica…în fapt nu prea putem vorbi de un jurnalism de Modă atâta timp cât nu se fac niște analize profesioniste ale evenimentelor, dacă se preferă show-urile tv de scandal, etc…

Organizezi Avanpremiere și Soirees de la Mode de câțiva ani. Cum faci selecția designerilor, ce criterii sunt pentru a ajunge pe acest podium?

Da, Gala AVANPREMIERE – care este cel mai longeviv și serios eveniment de Fashion Multibrand autohton – a ajuns la ediția 21 (Mai 2020). SOIREES DE LA MODE – este deja la edițiile 23-24 Martie / Octombrie 2020. Criteriile sunt exclusiv bazate pe valoarea designerilor saiu brandurilor selectate și invitate de către mine. Pe lângă cei consacrați întotdeauna se află și cele mai promițătoare talente ale momentului – de 5 ani acord Premiul AVANPREMIERE – pt Cel mai Promițător tânăr designer, la Gala Absolvenților din UAD Cluj – dar selectez și dintre cei care absolvă Secțiile de profil de la Timișoara și București. Sunt singurul care merge la toate show-urile de Absolvire ale secțiilor de Fashion din țară – Cluj, București, Timișoara, Iași, Sibiu (când era). Apoi îi aleg și invit și pe cei care cred că se pot manifestă la maximul lor potențial pe Temele propuse – la SOIREES DE LA MODE. În plus le stau la dispoziție cu tot suportul meu, celor invitați, până la finalul fiecărui show. Un ajutor binevenit, de cele mai multe ori. Acum am lansat și un nou set de evenimente: FASHION MOMENTS – bazate pe stilism, pe reflectarea Stilurilor în Fashion prin creațiile designerilor români. 

“Iubesc Moda în toate formele ei de creație, prezentare și analiză.”

Din punct de vedere artistic, ce preferi mai mult, să semnezi conceptul unei gale de modă sau sau să te implici într-o campanie pentru un designer?

Ambele domenii – pe lângă cel de strategie și branding – fac parte din aria mea de expertiză și realizare artistică. Iubesc la fel de mult să fiu Director Artistic al Galei AVANPREMIERE, SOIREES DE LA MODE sau Fashiion Moments că și să coordonez Direcția Creativă a multiplelor Campanii de Imagine realizate pentru numeroase branduri de succes din România – în cei peste 25 de ani de activitate. La fel de mult iubeam jurnalismul de Modă – de la minunatele pagini din “Cotidianul”și “Curentul”până la emisiunea mea de radio (“Fascinația Modei”- Radio Tinerama) sau cea de televiziune (“STYLE”- Tele7ABC) – toate Premiere și Revoluții la momentul lor – din 1993 până azi. Iubesc Moda în toate formele ei de creație, prezentare și analiză.

“Niciodată nu am tins să fac pasul spre Designerul de Modă”

Te-ai gândit vreodată să treci în cealaltă postură, cea de creator al unui brand de modă?

Niciodată nu am tins să fac pasul spre Designerul de Modă. Respect lupta simbolică a acestora cu “foaia albă de hârtie”- ca în scris. Am lucrat multe Colecții, unele de la A la Z cu aceștia, dar am fost întotdeauna pe poziția mea, atent la orice confuzie, aceea de “Consilier General”, pentru designeri.

Cum se mai îmbracă vedetele din România? Simți o îmbunătățire, că apelează la serviciile stiliștilor?

Da. În ultimii 2-3 ani se constată o îmbunătățire a aspectului public al “vedetelor”- dacă există așa ceva – locale. Că studiază și ele mai mult, că au înțeles importantă imaginii în lumea actuală – esențială – sau apelează la stiliști – ascultăndu-le și sfaturile – toate au dus la această creștere de valoare grafică și simbolică a acestor persoane publice în mediilr lor  de referință.

Numește 3 vedete din România care în mod constant ți-au lăsat o impresie bună privind look-ul lor

Andreea Esca / Andreea Raicu / Simona Pătruleasa…

Râmânem în aceeași zonă și te întreb despre doamnele din politica autohtonă: remarci pe cineva despre care să spui că are un look constant bun?

În politică nu este același lucru. Nu  se remarcă nicio persoană publică din mediul politic sau adiacent. Stăm rău, foarte rău la capitolul ăsta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.