Acasă Lifestyle Psiholog Adriana Petrescu, sfaturi pentru un psihic sănătos în criza dată de...

Psiholog Adriana Petrescu, sfaturi pentru un psihic sănătos în criza dată de #coronavirus

Share
  • 365
  • 100
  • 100
  •  
  •  
  •  
    565
    Shares

Criza generată de #coronavirus afectează întreaga populație indiferent de vârstă. Măsurile luate de autorități pentru combaterea răspândirii coronavirusului, ne fac pe toți să ne schimbăm comportamentul social. Pentru a reuși să ne adaptăm la aceste noutăți, avem nevoie de un psihic sănătos. Psihologul Adriana Petrescu prezintă câteva sfaturi pentru a trece cu bine peste această situație.

Mapamondul trece într-o perioadă complicată, inclusiv România. Cum facem să nu ne panicăm?

Pandemia aceasta a luat pe nepregătite omenirea. Ne-am obișnuit cu crizele economice, cu răbufnirile naturii dar nimeni nu a fost pregătit pentru dușmanul acesta necunoscut. Panica este generată de necunoscut. Ceea ce nu cunoaștem, ne sperie. Lucrurile sunt departe de a fi clare și următoarea perioada ne va pune pe toți să ne regândim viețile.
Din fericit omenirea a găsit mereu resurse de supraviețuire și vom găsi și de data asta o ieșire din situație.

Vremurile acestea impun un exercițiu de responsabilitate civică. Nu panica ne salvează, ci responsabilitatea fiecăruia.
Dacă luăm măsurile de combatere a virusului, respectăm acele minime reguli, vom ieși fără probleme din situație.

Mass-media este plină de opinii, știri de tot felul, chiar și fake-news despre subiectul zilei – coronavirus. Informarea doar din surse oficiale ajută la reducerea panicii instaurate la vederea unor opinii/ știri?

Util este să ne canalizăm atenție doar pe surse de informare credibile. Experiența de online ar fi trebuit deja să ne educe în a deosebi o știre falsă de una credibilă. Știrile false sunt de regulă alarmiste, menite să inducă panică și au mesaje și imagini care sunt menite să apese tare pe sistemul nostru reptilian.
Dar există și știri fake pozitive. Și ele au același scop, de a crea audiență pe site-urile care le propagă.
Din păcate mintea omului reacționează rapid la știri alarmiste și de acest lucru sunt foarte conștienți cei care le fac și beneficiază de pe urma lor.

Ne aflăm în fața unei boli despre se știe foarte puțin. Cum trebuie să abordăm acum dar și în general “frica de necunoscut” ?

Omenirea s-a confruntat mereu cu pandemii dar nu am învățat nimic. Noi nu suntem educați să facem prevenție, fie vorba între noi, nu acum trebuie să învățăm să ne spălăm pe mâini sau să păstrăm distanța socială când suntem bolnavi.
Pandemiile au apărut la un număr de ani și omenirea a supraviețuit. Poate este util să ne documentăm din istorie și să vedem că a existat mereu o varianta salvatoare: stați în casă!

Important este să nu ne stricăm rutina zilnică pe care o avem înainte de perioada de carantină. Să ne ferim de sursele alarmiste, să fim responsabili și să ne păstrăm mintea ageră.

Situația actuală ne afectează psihologic în mod direct, suntem nevoiți să ne adaptăm stilul de viață, viața socială. Ce sfaturi ai pentru situațiile de genul ăsta, apărute fără o “pregătire” anterioară?

Este clar că situația actuală afectează mulți oameni. Chiar și cei care respectă carantina și sunt sunt în siguranță, privesc cu îngrijorare lunile care urmează. Din punctul meu de vedere aceasta este o perioada de introspecție și de autoeducare. Dacă până acum ne plângeam de lipsa de timp, acum avem tot timpul să învățăm lucruri noi.
Observ în perioada asta o solidaritate mare între oameni. Facultăți de prestigiu din lume oferă cursuri gratuite, antreprenori, psihologi, profesori, cu toții oferă gratuit cunoaștere și vin în sprijinul celor care vor să învețe.

Important este să nu ne stricăm rutina zilnică pe care o avem înainte de perioada de carantină. Să ne ferim de sursele alarmiste, să fim responsabili și să ne păstrăm mintea ageră.

Din punct de vedere psihologic, cum îi putem ajuta pe cei apropiați și alături de care nu putem fi în această perioadă?

Comunicarea este sfântă! Atunci când vorbim cu familia trebuie să limităm scenariile alarmiste. Mai ales dacă este vorba de cei mai în vârstă. Este bine să-i liniștim, să știe că nu sunt singuri și să le oferim sprijin emoțional.
Este indicat chiar foarte indicat să înțelegem mai ales în perioada asta că fiecare om are dreptul la propria părere și să nu intrăm în altercații verbale inutile.
Cuvintele pozitive, râsul, amintirile plăcute, au darul de a ridica sistemul imunitar. Certurile, conflictele, acuzele, scad sistemul imunitar.

Reacția de a ne face provizii, inclusiv cu produse pe care nu le consumăm în mod constant, cum poate fi controlată?

Reacția este cumva firesc umană. Frica de a nu supraviețui întunecă rațiunea. Dar iar revin la sursele de informare credibile. Există suficientă mâncare în depozite și am înțeles că magazinele au din nou drojdie :).
Trebuie să fim raționali și să ne facem cumpărăturile exact cum le făceam înainte de carantină. Dacă ne alimentăm excesiv riscăm probleme de sănătate. Dacă cumpărăm excesiv, risipim bani. Și cred că una dintre lecțiile importante ale pandemiei este să nu mai fim iresponsabili.

Cum trebuie abordați cei mici, acum în această perioadă în care se recomandă evitarea contactului social?

Părinții sunt greu încercați în această perioadă. Copiii mici nu înțeleg de ce trebuie să stea în casă. Părinții trebuie să fie extrem de creativi și să le ocupe timpul cu jocuri. Și în cazul copiilor menținerea unei discipline orare este foarte importantă. Nu trebuie lăsați prea mult la calculator, nu trebuie să se culce târziu, nu trebuie să exagereze cu mâncarea și dulciurile. Mai ales dulciurile care îi fac foarte agitați.
Abia după vârsta de 5 ani putem începe să explicăm copiilor situația și ei să înceapă să o înțeleagă.
Dar să privim perioada și cu optimism. Copiii se bucură să fie alături de părinți si aceste zile trebuie gestionate cu înțelepciune. Este perioada în care părinții pot citi povești, pot discuta și pot oferi toată atenția copiilor.

Fiind vorba de o stare critică ce implică starea de sănătate, ce ar trebui să facă cei ipohondri în această perioadă?

Pentru cei care suferă de ipohondrie este o perioadă de foc. Dacă nu pot gestiona singuri exerciții de respirație, mindfulness, pot accesa platformele în care psihologi și psihiatri își oferă serviciile gratuit în această perioadă.
Ipohondria este o boală psihică și nu trebuie confundată cu anxietatea. Ipohondria trebuie diagnosticată de către un psihiatru și el alege medicamentația sau forma de terapie.

Pe Adriana Petrescu o puteți găsi pe www.drespreviata.net

  •  
    565
    Shares
  • 365
  • 100
  • 100
  •  
  •  

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.